بازار مشتری شامل تمام اشخاص و خانوارهایی می شود که کلیه وسائل و احتیاجات خود را طبق مصرف شخصی خود خریداری می کنند. هر ساله رشد این بازار به صدها میلیون نفر تجاوز کرده و صدها میلیون دلار خرج می شود. ویژگی های مصرف رکننده و بازار مصرف به چهار عامل در بازاریابی بستگی دارد که بشرح زیر است:
1-بازار چه می خرد؟
2-چرا می خرد؟
3-چه کسی می خرد؟
4-چگونه می خرد؟
این چهار مورد همان4تا O معروف در بازاریابی است.
در بازار مصرف کننده کالاها و خدمات به استخدام و یا اجاره، جهت استفاده خصوصی و مصرفی خانوارها در می آیند. در هر نوع سیستم اقتصادی بازار مصرف کننده مهمترین بخش بازار و فعالیت اقتصادی را تشکیل می دهد.