چند نمونه از مصادیق بارز توجه به خدمات مشتری ، شامل رهبری و برتری ذاتی است. مثال زیر، در بارۀ فروشگاهL.L. Bean ، پیشتاز در زمینۀ خدمات مشتری از سال 1912 است که برای اولین بار رضایت صد در صدری مشتری را تضمین میکرد. که البته تا به امروز نیز ادامه داشته است. فروشگاه L.L. Bean یکی از نمونه های تجربۀ برخورد مستقیم با مشتری است که به ظرافت هرچه تمامتر طراحی شده تا تجربۀ دلپذیری را برای مشتری رقم زند. اگر خرید در Freeport، یا فروشگاه مرکزی، انجام شود و یا ازطریق تلفن و یا کاتالوگ خرید صورت پذیرد، به هر حال فروشگاه L.L. Bean نمونۀ خوبی از تحقیق و تفحص در رابطه با مشتریان است که در حال حاضر در حال انجام است، آنالیز و بررسی می شود، داده ها جمع آوری می شود و در نهایت از نتیجۀ این تحقیقات برای بهبود خدمات به مشتری استفاده میشود. فروشگاه L.L. Bean معتقد است که کیفیت برتر بایستی با یک نگاه مشخص باشد. علامت گذاری های واضح و کاربردی، ورودی با چشم اندازمطلوب همراه با پله ها و راهرو های آجری و نشانه های سبز بر روی بنای سفید ساختمان ،ظاهربیرونی جذابی را برای مشتریان به نمایش میگذارند.( کاتالوگ و سفارشات پستی نیز از نظر ظاهری انتظارات مشتریان را فارغ از نوع و ماهیت بازار برآورده میکنند) مشتریان هم بیشتر کسانی هستند که به دنبال کیفیت هستند و معمولا هم از بازه های سنی مختلف و بخشهای مختلف بازار و از گوشه و کنار جهان مراجعه میکنند. با ورود به فروشگاه، استفاده گسترده از چوب در محیط فروشگاه، افکتهای نوری و ویترین های چرخان محیطی گرم و صمیمانه به وجود می آورد.فرم های نظرسنجی مشتریان، فرم های سفارش، فرم راهنمای فروشگاه و پرسنلی که همواره برای کمک حاضرند، در همه جا به چشم میخورند. به محض ورود به فروشگاه به سرعت در می یابید که در یک فروشگاه معمولی نیستید. حتی با وجود حجم انبوهی از مشتریان در اطرافتان، باز هم احساس راحتی می کنید. L.L. Bean محصولات خاص و با کیفیت بالا و تنوع گسترده در حجمی انبوه ارائه می کند. اگر شلواری را انتخاب کنید، میتوانید آن را در یک اتاق پرو بسیار تمیز امتحان کنید و خارج از کابین هم پرسنل برای هر گونه کمکی حاضرهستند، به عنوان مثال، اگر بخواهید لبۀ شلوار را تو بگذارید خیاطان فروشگاه در کوتاهترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام می دهند. و این دقیقا یعنی همان ارائۀ بهترین خدمات مشتری. پرسنل فروشگاه که لباسهای فرم سبزو سفید به تن کرده اند در فرم کلی فروشگاه و جذلبیت ظاهری آن نقش بسزایی دارند. قبل از اینکه کیفهای دستی( حروف سبز روی زمینۀ سفید) در کوچکترین و یا بزرگترین سایز، برای شما سنگین و غیرقابل حمل شود، پرسنلی حاضر هستند که شما را تا پایان زمان خریدتان همراهی و ساک دستی تان را برایتان حمل می کنند. از طرف دیگر، شما ناگهان متوجه میشوید که قدرت بیناییتان به سرعت افزایش یافته چرا که نه تنها میتوانید اتیکت قیمتها را پیدا کنید بلکه قیمتها هم به راحتی قابل خواندن هستند( چون با حروف درشت درج شده اند) اگر اجناسی را که روی ویترینها میبینید و مایل به خریدشان هستنید، سایز شما نباشند و یا به رنگ دلخواهتان نباشند، یکی از پرسنل همواره برای حل مشکل شما حضور دارد و یا اگر از جنس مورد علاقتان در انبار موجود نباشد، میتوانند آن را بعدا با پیک به منزلتان ارسال کنند. محصولات L.L. Bean بالاترین کیفیت را دارا میباشند. طبیعی است که اجناس مرجوعی یا تعویضی ، "بدون هیچ گونه پرسشی " تعویض و یا پس گرفته میشوند. L.L. Bean 24 ساعته در خدمت مشتریان است-چرا که سیاست فروشگاه چنین است- "ما همیشه باز هستیم". کسانی هم که ب قصد سفر آمده اند، کالای انتخابیشان از طریق پست به محل زندگیشان ارسال خواهد شد.
با وجودیکه در این فروشگاه به هر سوال مشتری شخصا رسیدگی خواهد شد، L.L. Bean مجهز به به-روزترین تکنولوژی است که اطلاعات خرید قبلی و اولویتهای مشتریان را در اختیارشان خواهد گذاشت، مانند روشهای پرداخت قبلی،ارسالهای پستی و اولویتهای پرداختی مشتریان. به عنوان مثال، فرآیند انبارداری خاصی در جریان است که از سریع و به موقع رسیدن اجناس به فروشگاه اطمینان حاصل میکند. مسئولین صندوق نیز مشتریان را در جریان آخرین کاتالوگها قرار میدهند و اسامیشان را در فهرست های اطلاع رسانی ثبت میکنند.
L.L. Bean همه چیز را در مورد مشتری مدنظر قرار میدهد- از خواسته ها و نیازهای مشتریانشان به خوبی مطلعند، و میدانند که چگونه نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده کنند. دلیل موفقیت آنها این است که هم در سطح تماس مستقیم با مشتری و هم از نظر فروش مستقیم پستی موفق عمل می کنند. L.L. Bean یا از منبع داده های خود برای مشتریان پروفایل اختصاصی ایجاد میکند و یا از یک منبع ثانویه مثل پایگاه دادۀ کارتهای اعتباری، و فهرست خود را تشکیل می دهد. اگر حجم تقاضا هم در مورد خدمات پستی افزایش پیدا کند، در کیفیت و استاندارد فروش که ازقبل تعیین شده، هیچ گونه تغییری حاصل نخواهد شد.
آیا این روش موفق بوده؟ L.L. Beanبیشک وفادارترین مشتریان را در زمینۀ کسب وکاردر دنیا دارد. میزان ارائۀ خدمات اضافی به مشتریان بسیار بالاست و در زمینۀرضایت مشتریان از نحوۀ ارائۀ خدمات ،هم در سایر بخشهای خرده فروشی و هم در کل زمینۀ کسب و کار، بالاترین رتبه را از آن خود کرده است. به علاوه، هدف L.L. Bean این است تا جایگاه خود را نیزاز طریق تبلیغات شفاهی هر چه بیشتر تثبیت کند. L.L. Beanتجارت عظیمی است که به بهترین شکل فعالیت می کند اما از کوچترین نیاز های مشتریان خود نیز نمیگذرد و در جهت محقق کردن آنها می کوشد
به طور مختصر و مفید به چند ویژگی اساسی و مهم در چنین وب سایت هایی اشاره میکنیم
ترجیحا طراحی به صورت تک صفحه ای یا One Page باشه
باید از تصاویر حجیم و هر چیزی که باعث دیرتر لود شدن سایت بشه خودداری کنین
رنگهایی که استفاده می کنید از رنگ های مرتبط با محصول باشه
با تغییر رنگ های ناگهانی و بی مورد ، تمرکز مشتری بر روی محتوا و اطلاعات محصول رو از بین نبرید
سعی کنین در بخش بخش صفحه به سوالاتی که شاید برای مخاطب پیش بیاد با سوال و جواب های کوتاه که هم حالت اطلاع رسانی داشته باشه هم سوالی ، صریح و واضح اشاره کنین
از انتقال مخاطب به صفحه دیگه خودداری کنیم و تمامی اطلاعات لازم رو در همون صفحه در اختیارش قرار بدیم
از شلوغ کردن بی مورد سایت جلوگیری کنین و بیشتر روی محتوا و متقاعد سازی مشتری کار و فکر کنین
به کار گیری از گزینه Call to Action و یا همان عبارت هایی مثل ” هم اکنون ثبت نام کنید” ” هم اکنون سفارش دهید ” و … در مکان مناسب و قابل دید با رنگی واضح و مجزا
از کمترین متون نوشتاری استفاده کنین چون مخاطب تمایلی به خواندن متن زیاد نداره
برای تشریح امکانات بیشتر از تصاویر و آیکن ها استفاده کنیم تا نوشته های بلند بالا
خیلی هوشمندانه امکانات برتر و ویژه محصول خود رو به رخ بکشید
شماره تلفن تماس با پشتیبانی یافروش هر لحظه در دسترس مخاطب باشه
بهتر که آفرهای ویژه رو حوالی جداول محصول قرار بدین تا شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشه
افتخارات شرکت یا مجموعه خودتون رو در مورد محصول مورد نظر در مکانی مناسب به مخاطب گوش زد کنین
برای سفارش محصول از فرم های پیچیده و بلند بالا استفاده نکنین چون تنها ۵% مخاطبین تمایل به تکمیلش دادند و ترجیح میدن اطلاعات کمتری تایپ کنند یا سفارششون رو تلفنی ثبت کنند . پس با کوتاه ترین اطلاعات سفارش رو از مشتری دریافت کنین
پس از ثبت سفارش مستقیما هزینه محصول رو از طریق پرداخت آنلاین یا پرداخت موبایلی از مشتری دریافت کنین
پس از تکمیل فرم سفارش و پرداخت هزینه مشتری رو به صفحه ای که بتونه با شما ارتباط بر قرار کنه انتقال بدید که مشتری تا آخرین لحظه احساس کنه شما پشتیبان خوبی برای محصولی که خریده هستید
شرکت فروشگاههای زنجیرهای والمارت، شرکتی آمریکایی است که با بیش از 1/2 میلیون کارمند و فروش 405 میلیارد دلاری در سال 2009 همچنان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای دنیا به حساب میآید.
این شرکت در سال 1962 توسط سام والتون تاسیس شد و در سال 1969 رسما به ثبت رسید. در سال 1970 والتون اداره اصلی و اولین مرکز توزیع شرکت را در بنتون ویل در آرکانزاس آمریکا تاسیس کرد. در آن زمان شرکت حدود 38 فروشگاه با 1500 کارمند داشته و فروشش نیز در حدود 2/44 میلیارد دلار بود.
محیط رقابتی والمارت بسیار منحصر به فرد است. رقبای شرکت در درجه اول شامل خردهفروشان بزرگ، مراکز عمده فروشی و انبارهای کالا و فروشگاههای زنجیرهای هستند که فشار رقابتی بالایی بر والمارت وارد میکنند.
صنعت فروشگاههایی که دامنه گستردهای از کالاها و با قیمت کم و نزدیک به قیمت تولید کالا را میفروشند (discount retail stores)، از لحاظ اندازه بسیار قابلتوجه بوده و به طور مداوم در حال رشد و تغییر است.
رقبای اصلی و برتر در این صنعت هم از لحاظ ملی و هم بینالمللی با هم رقابت میکنند و رقابت اصلی آنها نیز بر سر قیمت گذاری، مکانیابی، اندازه فروشگاه، چیدمان و محیط، تکنولوژی و نوآوری و تصویر کلی فروشگاه در اجتماع میباشد. مشخصه اصلی بازار در این صنعت، صرفه به مقیاس (سرشکن شدن هزینهها به خاطر بزرگ بودن مقیاس) است. بازیگران اصلی بازار، عملیاتی مثل خرید، تولید، تبلیغات و حملونقل کالاها را به شکل عمودی و از بالا کنترل میکنند. در چنین فعالیتهایی که در مقیاس بزرگ انجام میشوند، به واسطه سرشکن شدن هزینهها، رقبای اصلی مزیت قابلتوجهی در مقابل رقبای کوچکتر دارند.
رقبای اصلی والمارت در صنعت فروشگاههای زنجیرهای، «تارگت» و «کیمارت» هستند. فروشگاههای عظیم زنجیرهای دیگری مثل «سیرکت سیتی»، «بَث» و «بیاند» هم جزو رقبای این شرکت هستند. طبق یکی از تحقیقات انجام شده، بیشتر افراد پاسخ دهنده والمارت را به دیگر فروشگاههای زنجیرهای ترجیح دادهاند و به ادعای آنان والمارت کالاهای با قیمت پایین تر، تنوع و حق انتخاب بیشتر و با کیفیت بالاتر ارائه میکند. نیازهای مصرفکنندگان، مشخصه اقتصادی مهمی در تمام محیطهای رقابتی میباشد. اینکه چه مشخصههایی از کالا(مثل قیمت، تنوع، کیفیت و غیره) خریداران را تشویق به انتخاب یک فروشنده از میان رقبای دیگر میکند، مساله رقابتی بسیار با اهمیتی است.
سامز کلاب یکی از شرکتهای وابسته به والمارت، به شدت در بخش انبارداری و عمدهفروشی با شرکت کاستکو در حال رقابت است. کاستکو انبارهای کم، اما با فروش و درآمد بیشتر دارد. به علاوه مشتریان این شرکت به تناوب بیشتری نسبت به مشتریان سامز کلاب از آن خرید کرده و به طور متوسط در هر بار خرید مقدار بیشتری نیز خرج میکنند. این برتری کاستکو میتواند به دلیل نوآوری بهتر آن باشد چون نوآوری فاکتوری کلیدی در ارزیابی رقبا در یک صنعت است.
والمارت با سوپرمارکتهای زنجیرهای بزرگ هم رقابت میکند. ظرفیت صنعت خواروبار تقریبا اشباع شده است و از این جهت والمارت برای بسیاری از این سوپرمارکتها (هم بزرگ و هم کوچک) تهدیدی جدی محسوب میشود و برای بسیاری از آنها رقابت با قیمتهای پایین والمارت بسیار مشکل است. از آنجا که این صنعت بسیار شلوغ و اشباع شده است، حتی سوپرمارکتهای بزرگ هم به دنبال متمایز ساختن خودشان برای ادامه حیات هستند.
وقعیت والمارت در بازار
موقعیت والمارت به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای در جهان، بسیار مستحکم است. با اینکه بازار این صنعت بسیار اشباع شده، اما والمارت پایینترین هزینهها و قیمت کالا و بیشترین سود و سهم بازار را دارد. به علاوه تهدید کالاهای جایگزین (دو کالا که میتوانند به جای هم استفاده شوند) برای کالاهای والمارت ضعیف است. والمارت تلاش زیادی برای اطمینان از نوآور بودن و برآورده ساختن نیازهای مشتریان انجام میدهد. قدرت چانهزنی (قدرت اثرگذاری روی طرف مقابل از لحاظ تعیین قیمت و...) تامینکنندگان والمارت نیز ضعیف است، چون برای بسیاری از تولیدکنندگان والمارت بزرگترین مشتری آنها است و واضح است که آنها هر چه والمارت بخواهد انجام میدهند.
علاوه بر تامینکنندگان، قدرت چانه زنی خریداران هم ضعیف است چون دامنه وسیعی از مشتریان با تقاضای قابلتوجهی برای قیمتهای پایین وجود دارد که باعث افزایش قدرت والمارت در مقابل آنها میشود. با توجه به مقیاس بسیار بزرگ فعالیت والمارت، شرکتهای جدیدی که میخواهند وارد بازار شوند تهدیدی جدی برای شرکت محسوب نمیشوند، چون شرکتهای جدید باید سالها یا حتی دههها برای رسیدن به سطح والمارت تلاش کنند. حتی کمپانیهای برجسته هم در دنیای امروز به سختی میتوانند قیمتها و هزینههایشان را بهاندازه والمارت پایین ببرند.
استراتژی والمارت
ارائه کالاها با قیمتهای پایین تنها یکی از استراتژیهای والمارت است. زنجیره خلق ارزش شرکت (فعالیتهایی که یک شرکت در یک صنعت خاص انجام میدهد)، فعالیتهای مرتبط به چگونگی دستیابی والمارت به استراتژیهای مختلف را نشان میدهد. نخست اینکه مدیریت زنجیره تامین والمارت بی نهایت کارآ میباشد. برای مثال والمارت در تقلید از مفاهیم کسب و کار موفقیت آمیز رقبایش شهرت دارد. به علاوه از نظرات کارکنان استقبال میشود و حتی به آنها پاداش داده میشود. روش دیگر کاهش هزینهها در مدیریت زنجیره تامین والمارت، توانایی آنها در دنبال کردن حرکت محصول در طول کل زنجیره خلق ارزش است. والمارت میتواند در هر زمانی اطلاعات محصول را در هر مرحلهای از تولید (مثل حمل کالا، توزیع از انبار مرکزی، انبار فروشگاهها یا در قفسهها یا در صندوق) که باشد پیگیری کند. قابلیت والمارت در ساده سازی فرآیند تامین، آن را در حفظ سطح موجودی مناسب و پیگیری محصولات فروش رفته و فروش نرفته کمک میکند.
استراتژیهای عملیات و توزیع هم والمارت را در دستیابی به قیمت پایین کمک کردهاند. در واقع استراتژی والمارت این است که فروشگاههایش را در خارج از شهرهای بزرگ و با فاصله 200 مایلی از فروشگاه موجود راهاندازی میکند. همچنین در شهرهای بزرگتر، والمارت با استفاده از خوشهای کردن (تاسیس شعبههای نزدیک به هم) فروشگاههایش از تبلیغات دهان به دهان برای جذب مشتریان استفاده میکند. به علاوه والمارت به دنبال برآورده ساختن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از 4 نوع مختلف از فروشگاههای زنجیرهای است که شامل فروشگاههای فروش کالاهای ارزان قیمت، فروشگاههای زنجیرهای عظیم، سامزکلابها و بازارهای محلی میشود.
هر کدام از این فروشگاهها از لحاظ اندازه، تعداد کارکنان و برآورد فروش با هم تفاوت دارند.
والمارت نسبت به رقبایش هزینه بسیار کمتری صرف تبلیغات میکند. گروهی بودن فروشگاههای والمارت و فاصله کم آنها از یکدیگر، یکی از دلایل این امر است. به این شکل آنها میتوانند برای کل منطقه یک بار برای تبلیغات هزینه صرف کنند تا با سرشکن شدن این مخارج بین فروشگاههای آن منطقه، هزینه کل حداقل شود. یکی دیگر از بهترین استراتژیهای والمارت، فراهم کردن خدمات عالی برای مشتریان است. در هر فروشگاه یک فرد برای خوشامد گویی در محل ورود مشتریان حاضر هستند که به آنها چرخدستیهای حمل خرید میدهند و آنها را به قسمتی از فروشگاه که در آن کالاهای مورد نظر مشتری قرار دارد، هدایت میکنند. قانون هشتم از ده قانون سام والتون برای ایجاد یک کسبوکار نیز « فرا رفتن از حد انتظارات مشتریان» است و به گفته سام، اگر آنها بتوانند این کار را بکنند، مشتریان بارها و بارها به فروشگاه آنها باز خواهند گشت.
فعالیتهای حمایتی در استراتژی والمارت با فعالیتهای اصلیای که در بالا به آن اشاره شد مرتبط است. چنین فعالیتها یا هزینههایی شامل تکنولوژیهایی میشود که در پیگیری محصول(عملیات و توزیع آن)، ارتباطات بین تامین کنندگان، آموزش کارکنان و سیاستهای تشویق و پاداش، استفاده میشوند. درآمدها و سودهای والمارت در سالهای اخیر موفقیت کلی این فعالیتها را اثبات میکند.
سوپرمارکتها در جستجوی ابداع و بکارگیریِ روشهای هوشمندانهای برای آسانتر کردنِ تجربهی خرید مشتریان هستند. پنیر و کره و مربای صبحانه تمام شده و همسرتان هم چیز زیادی از شکلات صبحانه و خامه باقی نگذاشته است و بهزودی همه چیز در آشپزخانهتان ته خواهد کشید. اما نگران نباشید!
کافیست دستگاه اسکنر خود را بردارید و ظرف یا جعبهی نگهداری مواد غذاییتان را قبل از آنکه به انتها برسد اسکن کنید. اسکنر شما با ”حساب مشتری“ شما در سوپرمارکت هماهنگ و متصل است و با اتمام پنیر و کره و مربا در یخچالتان، این کالاها بلافاصله در فهرست خریدتان قرار میگیرند. شاید تخممرغ، شیر و نان شیرمال هم دارد تمام میشود. میتوانید آنها را هم به کالاهای اسکنشدهتان اضافه کنید.
سؤال اینجاست که آیا این ابزار میتواند زندگی مشتریان را آسانتر کند یا حتی از برخی جهات برای مشتریان سرگرمکننده باشد؟ به عقیدهی مدیر یکی از فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی، که مراحل آزمایشی این سیستم را پشتِ سر میگذارد، پاسخ به این سؤال مثبت است. به گفتهی ابداعکنندهی این سیستم، هدف از راهاندازیِ آن، جداسازیِ فرآیند خرید از کامپیوترهای خانگی و اینترنت، و امکانپذیر کردنِ خرید و تهیهی مایحتاج منزل در فضای آشپزخانه است. سازندگان این سیستم قصد دارند آن را به ابزار تشخیص صدا هم مجهز کنند تا فقط از طریق بیانِ صوتیِ کالاهای مورد نیاز، سیستم به طور خودکار کالاها را به فهرست خرید فروشگاه وارد کند
البته هدف از همهی این نوآوریها، تقویتِ حس لذت و سرگرمی در فرآیندخرید نیست. خردهفروشها، از سوپرمارکت گرفته تا فروشگاههای کالاهای لوکس، به هر شیوه، ابزار و فناوریای متوسل شوند تا بتوانند تجربهی خرید را دیجیتالیتر و شخصیتر کنند. هدف از این تلاش مستمر، وفاداری مشتریان به برندهای مورد نظر خردهفروشها و افزایش فروش است.
برای مثال، فروشگاههای زنجیرهای تسکو، صفحههای نمایش لمسیِ عظیمی را در ابتدا و انتهای راهروهای فروشگاه قرار داده است که به ”راهروهای بیپایان“ معروفند و امکان خرید اینترنتی آنلاین و نامحدود در فضای فروشگاه را برای مشتریان فراهم میکنند. درست همانطور که وقتی به فروشگاه اینترنتی مراجعه میکنیم، پیامهای تبلیغاتی ناگهان در مقابل چشمهایمان نمایان میشوند، از این پس، سیستمهای حسگر خاصی که به i Beacons موسوم هستند، در فروشگاههای خردهفروشی، همین کارِ پیامهای تبلیغاتی را انجام خواهند داد، بهطوری که وقتی در میان قفسههای سوپرمارکت راه میروید، از کنارِ هر کالایی عبور میکنید، پیامی تبلیغاتی دربارهی آن کالا بر صفحهی تلفن همراهتان نقش میبندد و به شما پیشنهاد میکند که فلان شکلات فندقی را که هفتهی گذشته خریداری کردید و اکنون در مقابل چشمانِ شماست، بخرید! یا اینکه فکر خوبی است که یک بسته خامه، که تخفیف هم خورده است، بخرید و با مربای توتفرنگیای که داخلِ چرخ خرید فروشگاهیتان است صرف کنید!
به گفتهی یکی از مجریان این طرح، ”با استفاده از i Beacons میتوانیم فروشگاههای حضوری و دنیای آنلاین را در کنار هم داشته باشیم و از تعامل میان آنها به اهداف مورد نظرمان برسیم.“ فروشگاههای کالاهای لوکس و مد روز هم از قافله عقب نماندهاند. برای مثال، فروشگاه Burberry در لندن، تراشههایی را داخل کت و ساک دستیِ مشتریان قرار میدهد تا هر گاه مشتریان در اطرافِ آینههای بهاصطلاح جادوییِ داخل فروشگاه کالاهایی را پرو یا امتحان میکنند، این آینهها به صفحهنمایشهای دیجیتال تبدیل میشوند و اطلاعاتی را در مورد کالای مورد نظر مشتریان به آنها نمایش میدهند.
نسل بعدیِ این آینههای جادویی یا همان صفحات نمایش هوشمند به شما این امکان را خواهد داد خودتان را در ترکیبهای مختلفی از رنگهای لباس یا زیورآلاتی که پوشیدهاید ببینید، یا حتی ساکدستیهای متفاوت، آرایش چهره و گوشوارههای مختلفی را تجربه کنید و در نمایشگر ببینید. حتی میتوانید تصویر خودتان با این لباسها، آرایشها و زیورآلات مختلف را همانجا در فروشگاه، از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی با دوستانتان شِر کنید. حتی این سیستم به حدی هوشمند است که از طریق دوربینهای مختلف، ظاهرِ شما را از زوایای مختلف بررسی کند و بگوید که تیپ و ظاهرتان در کدام قسمت اِشکال دارد و با پوشیدنِ چه کالایی میتوانید آن اشکال را برطرف کنید، یا اینکه کدام لباس یا کالا میتواند مکملِ آنچه به تن کردهاید باشد یا چه چیزی با چه چیزی بیشتر میآید و به جذابیت شما میافزاید!
بخشهایی از فروشگاهها که لوازم آرایشی و زینتی عرضه میکنند، از این فناوریها استفاده کردهاند، بهطوری که به مشتری کمک میکنند تا از میان انبوه گزینههای پیش رو، بتواند کالای مورد نظرش را شناسایی و خریداری کند. بسیاری از مشتریان تحمل و حوصلهی سماجتها و پُرحرفیهای فروشندگان را ندارند، بنابراین سیستمهایی نصب شدهاند تا ابتدا از طریق صفحه نمایش، انتظارات مشتری، طرح و مدل مورد نظر او یا مشکل پوست و مویی که برای معالجهی آن به بخش آرایشی بهداشتیِ فروشگاه مراجعه کرده است را از طریق پرسیدن سؤالاتی از مشتری، مشخص کنند و سپس نسخهای را برای او پرینت میگیرند و به این ترتیب مشتری متوجه میشود که چه محصولاتی برای او مناسبتر است.
البته به عقیدهی یکی از مجریان این سیستمها، ”در بسیاری از فروشگاههایی که این سیستمها در آنها راهاندازی شدهاند، عملاً این سیستمها از دیدِ مشتری پنهانند، چون نه پرسنل فروشگاه برای بهکارگیریِ آنها آموزشی دیدهاند و نه برای استفادهی صحیح از این سیستمها به مشتری دستورالعمل شفافی ارائه میشود. اما در برخی فروشگاهها نیز این سیستمهای پیشرفته به خوبی مورد استفاده قرار گرفتهاند تا هم فرآیند فروش را آسانتر کنند و هم مشتریان را به خریدِ کالاهایی ترغیب کنند که در حالت عادی، احتمال بسیار کمی وجود دارد که آن کالاها را انتخاب کنند.